AFFÄRSMODELL OCH STRATEGI

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter med hög kvalitet och låga priser. Affärsmodellen bygger på låga priser och närhet till kunderna i kombination med kostnadsfokus och effektivitet i verksamheten.

AFFÄRSMODELL

Ledande inom lågpris. Med en position som lågprisledare på byggmaterial är det möjligt att attrahera kunder som vill ha hög kvalitet till ett bra pris.

Skalfördelar. Låga priser förutsätter låga kostnader. Byggmax har fokus på de mest efterfrågade produkterna, vilket i kombination med ett stort antal butiker och en stark inköpsorganisation gör det möjligt att dra nytta av stordrifts- och skalfördelar.

Kostnadseffektivitet i hela kedjan. En strömlinjeformad och effektiv organisation, effektiv lagerhållning och strategiskt placerade butiker med enkla upplägg och självbetjäning bidrar till kostnadseffektiviteten. Få mellanhänder i leverantörskedjan, geografisk närhet samt ett relativt oförändrat bassortiment från år till år bidrar också till låga kostnader.

Kombination av butik och e-handel. Genom att kombinera fysisk handel med e-handel nås fler kunder över större geografiska områden. Förutom ett bredare sortiment, erbjuds kundanpassade produkter och leverans av skrymmande byggprodukter på ett kostnadseffektivt sätt.

Medarbetarengagemang som ger hög kundnöjdhet. Koncernens starka företagskultur och värdegrund tillsammans med en platt organisation och positivt ledarskap skapar förutsättningar för engagerade medarbetare vilket lägger grunden till hög kundnöjdhet. 

STRATEGI FÖR FORTSATT TILLVÄXT

Byggmax strategi för fortsatt lönsam tillväxt bygger i hög grad på förenkling och förbättring där fokusområdena är:

Stärkt kundfokus. För att tillgodose existerande och nya kunders behov utvecklar vi löpande vårt sortiment med fokus på produkter inom populära segment och nya mer hållbara alternativ.

Ökad volym i existerande kanaler. Vi vidareutvecklar våra existerande försäljningskanaler för en ännu bättre köpupplevelse. Det ska vara snabbt, smidigt och enkelt att handla hos Byggmax. På så sätt kan vi öka volymen i existerande infrastruktur.

Optimerad butiksportfölj. Utöver att maximera potentialen i våra nuvarande butiker och digitala plattformar, strävar vi efter att ständigt anpassa vårt butiksnätverk och fortsätter att öka vår marknadsnärvaro genom nyetableringar. Genom att öppna nya butiker på strategiska platser kan vi nå fler kunder och ytterligare stärka vårt erbjudande.

Selektiva förvärv. Som en följd av Byggmax starka kassaflöde är även kompletterande förvärv en tillväxtmöjlighet.