VARFÖR INVESTERA I BYGGMAX
Byggmax Group har ett starkt varumärke och ett etablerat lågpriskoncept med närvaro på fyra nordiska marknader. Byggmax Group arbetar utifrån en enkel och kostnadseffektiv operationell modell. Vi erbjuder ett brett gör-det-själv sortiment genom ett väl upparbetat omni-kanalerbjudande med genomarbetad e-handels site och ett omfattande butiksnät. Det starka kassaflödet skapar förutsättning för utdelning och till växtinvesteringar.
1. TYDLIG LÅGPRISPOSITION
En stark lågprisposition kräver inte bara ett lågt pris utan också en bra kundupplevelse. En bra kundupplevelse med relevant sortiment, tydlig och lättillgänglig produktinformation, flexibla leveranssätt, professionellt kundbemötande samt ett genuint hållbarhetsarbete. Att kunna hålla lägst priser kräver låga omkostnader, och Byggmax Group har branschens lägsta driftskostnader.
Vi har en enkel och effektiv operationell modell med låg administration, ett begränsat butiksortiment med skalfördelar inom logistik och inköp kombinerat med centraliserade supportfunktioner.
2. STARK E-HANDEL FÖRENAT MED ETT VÄL SPRITT BUTIKSNÄT
Byggmax Group har ett framgångsrikt e-handelskoncept som erbjuder ett brett sortiment för hemmafixarprojekt. Vår e-handel samspelar med butik. Därigenom erbjuds kunder en flexibel och smidig köpupplevelse, var, när och hur de än önskar handla.
Byggmax Group utvecklar kontinuerligt nya sätt att möta kunders önskemål både vad det gäller produktutbud och produktinformation samt olika leveransalternativ. Möjlighet för kunderna att hämta ut e-handelsköp i butik, är fortsatt ett populärt leveransalternativ för e-handeln.
3. KASSAFLÖDE MÖJLIGGÖR TILLVÄXT OCH UTDELNING
Koncernens balansräkning i kombination med det starka kassaflödet från den löpande verksamheten ger möjlighet till investeringar i tillväxt och utrymme för utdelning till aktieägarna. Byggmax investerar framför allt i nya butiker, butiksuppgraderingar samt i förbättringar och personalisering av bolagets e-handels site.
Det ackumulerade kassaflödet från den löpande verksamheten de senaste tre åren uppgår till 2,1 miljarder kronor.