Mer info
Senaste rapporten (2019-04-18)Årsredovisning 2018

Pressmeddelanden

18 februari 2013

Byggmax öppnar varuhus på Askøy

Pressmeddelande 18.02.2013

I maj öppnar den svenska byggvarukedjan Byggmax varuhus på Askøy. Kedjans drive-in-koncept är en stor framgång i Norden. Nu letar de efter en butikschef och fyra heltidsanställda till varuhuset på Askøy.

Det är första gången som Byggmax etablerar sig i Bergenområdet. Jakten på det perfekta läget har gjort att etableringen har dragit ut på tiden. Totalt kräver varuhuset en tomt på omkring 8 000 kvadratmeter, där butikslokaler och drive-in tar mest plats.
– För Byggmax är Bergenområdet en strategiskt viktigt område i Norge. På Askøy etablerar vi oss på en tomt som svarar mot alla våra behov. Nu börjar vi sökandet efter en byggvaruhuschef och fyra heltidsanställda, säger Byggmax verkställande direktör, Magnus Agervald.
Enkelt självbetjäningskoncept
Med sitt drive-in-koncept tar Byggmax marknadsandelar på en fallande nordisk marknad. Totalmarknaden för byggvaror gick ned med fem procent 2012, Samtidigt ökade Byggmax sin omsättning  med 3,5 procent.
- Vi erbjuder byggvaror av god kvalitet, och dessutom kan våra kunder köpa alla varor på Byggmax.no. Den flexibilitet vi därmed erbjuder tror vi är en fördel på dagens marknad. Det ska vara enkelt att handla hos oss och det upplever kunden som en stor fördel, säger Agervald.
Byggmax säljer byggvaror som trävirke, golv, gips, cement, fönster, dörrar och färg till både fackmän och hobbysnickare. Byggmax affärsidé är att erbjuda kunder bra kvalitet till lågt pris, där kunderna själva gör en del av jobbet för att hålla kostnaderna nere. Byggmax har ett enkelt självbetjäningskoncept där kunderna kör in bilen rakt in i butiken och själva lastar in varorna direkt i bilen. Det gör behovet av personal i butiken mindre och kunderna sparar pengar. Dessutom köper Byggmax in varor i större kvantiteter och till förmånliga priser – något som också kommer kunderna till godo.
Byggmax är stolt vinnare av prisundersökningar
I maj i fjol korades Byggmax till den billigaste byggvarukedjan av TV2 hjelper deg. Utgångspunkten var inköp av material till en 20 kvm terrass. Hos Byggmax fick man då lägga ut 4 211 kronor, medan den dyraste konkurrenten låg på 7 377 – en prisskillnad på 3 000 kronor. Även vid tidigare prisjämförelser har Byggmax klarat sig bäst. I tidningen Fedrelandsvennens pristest från augusti 2011 klarade sig Byggmax klart bäst när man jämförde priserna hos fyra kedjor inom byggvaruhandeln.
– Vi är stolta över resultaten i de här undersökningarna. Vårt mål är att alltid vara billigast på alla produkter vi säljer och därför ger vi alla våra kunder ett prislöfte. Om kunden handlar hos oss på Byggmax och hittar samma produkt till ett lägre pris hos en annan lokal byggvaruhandel får kunden tillbaka mellanskillnaden plus 10 procent av mellanskillnaden, säger Agervald.För ytterligare information, kontakta:
Magnus Agervald, direktör för Byggmax, mobil: +46 (0)76-119 00 20, e-post: magnus.agervald@byggmax.se
Erik Brannan, regionchef Norge väst, mobil: +47 480 84 002, e-post: erik.brannan@byggmax.no  Om Byggmax:
Byggmax startades 1993 och har i dag 63 butiker i Sverige, 22 i Norge och 9 i Finland. Företaget hade 2012 en omsättning på ca 3,1 miljarder kronor och fortsätter att växa starkt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att det ska vara det bästa och det billigaste alternativet när kunden ska köpa byggvaror av hög kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina varuhus, så att kunderna kan ta bilen med in och lasta på varorna direkt. Det gör att kunden kan handla enkelt och effektivt, framför allt när det gäller tyngre byggvaror. Byggmax noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

PRESSMEDDELANDEN

Visa följande pressmeddelanden År: Alla 2019201820172016201520142013201220112010