21 May 2010
Byggmax öppnar butik i Trollhättan
Byggmax är den ledande lågprisaktören inom byggvaruhandeln i Sverige. Lagom till att vårens

renoverings- och snickeriprojekt drar igång öppnar Byggmax sin 52:a butik i Sverige - denna gång i

Trollhättan, där fem personer får anställning. Byggmax har sedan starten 1993 öppnat 67 butiker i

Sverige, Norge och Finland och ska fortsätta växa. Butiken i Trollhättan öppnar den 21 maj, kl 07.00.
”Vi är jätteglada över att öppna en butik i Trollhättan lagom till sommarens altanbyggen och andra byggprojekt. Etableringen innebär också att vi har nyanställt totalt fem personer och det kan även bli aktuellt med förstärkningar över sommaren”, säger Tony Johansson, Byggmax Regionchef Väst.

I samband med att många startar vårens renoverings- och snickeriprojekt etablerar sig Byggmax i Trollhättan. Byggmax säljer bygginriktade varor såsom virke, golv, gips, cement, fönster, dörrar och färg till både proffs och hemmafixare. Konceptet är att erbjuda kunderna produkter med bra kvalitet till ett lågt pris. Byggmax startades 1993 och har med butiken i Trollhättan 52 butiker i Sverige från Vellinge i söder till

Luleå i norr. Byggmax har mer än fördubblat antalet butiker sedan 2003 och koncernen siktar på uppåt 120 butiker i Norden. Under 2009 var omsättningen cirka 2,4 miljarder kronor år och bolaget fortsätter att expandera kraftigt.

”Vi hinner precis öppna butiken innan årets stora snickarfest börjar. Med butiken i Trollhättan har vi fullbordat vårt hattrick med tre butiksöppningar på lika många veckor, och med en kall vinter bakom oss tror jag att vi får riktigt bra skjuts redan vår första vecka”, säger Mikael Bengtsson, Byggmax Affärsansvarig.

Vinnare i prisundersökningar – och mest lojala kunder 2010 hade Byggmax återigen den vinnande byggvarukorgen i DNs stora prisundersökning – något företaget haft sedan 1998. Byggvarukorgen innehåller material som i stort sett räcker för att bygga ett

mindre hus, och framtas av DN i samarbete med branschorganisationen Bygg- och järnhandlarna. Byggmax är också det byggvaruhus som Sveriges villaägare anser är billigast enligt Vi i Villas Villapanel. Företaget har också marknadens mest lojala kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2006 och 2007.

Byggmax butik i Trollhättan kommer att ligga på Grafitvägen 14B och öppnar kl 07.00 den 21 maj med formell invigning av kommunstyrelsens vice ordförande kl 09.00.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tony Johansson, Regionchef Väst

E-post: [email protected]