Med en stark affärsmodell och goda förhållanden på den nordiska hemmafixarmarknaden är Byggmax väl positionerat för fortsatt tillväxt, både genom nyetableringar och ökad omsättning i jämförbara butiker.
Byggmax finansiella mål
Byggmax har fastställt långsiktiga finansiella mål för koncernen:
- Organisk omsättningstillväxt om 10 till 15 procent per år.
- EBITA ska vara 7 till 8 procent per år. Tidigare skulle EBITDA marginalen vara 9 till 10 procent per år.
- Dela ut minst 50% av nettovinsten.
Uppföljning av mål
För koncernen minskade försäljningen med 4 procent och lönsamheten mätt som EBITDA exklusive engångsposter minskade till 6,8 procent (8,9 procent). Försäljningen har påverkats av en svag konsumentmarknad och valet att minska olönsam försäljning i Skånska Byggvaror.
Byggmax har haft en årlig genomsnittlig tillväxt i nettoomsättningen på 9,1 procent mätt mellan 2010-2018.

Byggmax har haft en årlig genomsnittlig tillväxt i rörelseresultatet på -4,1 procent mätt mellan 2010-2018.

I slutet av 2015 förvärvades Buildor och i början av 2016 förvärvades Skånska Byggvaror Group AB. De två förvärvade verksamheterna har uppvisat lägre rörelsemarginal än Byggmax-segmentet. Siffrorna ovan är rensade från extraordinära poster. Utfallet för 2018 är påverkat av ofördelaktiga väderförhållanden och av att råvarupriserna för virke ökat kraftigt under året.
Strategier för att uppnå målen
Byggmax Group lanserade en uppdaterad strategi i juni 2017. Den uppdaterade strategin tar utgångspunkt i att företaget idag har en attraktiv position i en god marknad, och ett antal unika styrkor:
- Starkt Byggmaxvarumärke, som innehar lågprispositionen.
- Unikt butiksformat - med självbetjäning och nära kunderna.
- Stark e-handelsposition.
- Lägsta kostnaderna i branschen.
- Förmåga att leverera tillväxt.
- Stark kultur av kostnadsmedvetenhet och entreprenörskap.
Den framtida strategiska inriktningen baseras på två fundament: en enkel och effektiv operationell modell och fokuserad tillväxt baserad på våra styrkor inom butiksexpansion, e-handel och sortimentsutveckling.
Enkel och effektiv operationell modell
Byggmax-koncernen jobbar med ständiga förbättringar. Detta innebär t ex att förbättra den operativa verksamheten genom att ytterligare öka utnyttjandet av stordriftsfördelar i inköpsfunktionen, genom att hantera större produktvolymer och inköp från lågkostnadsländer. Organisationen ska nå ökad resurseffektivitet genom ständiga förbättringar av affärsprocesserna och minskade omkostnader. Vidare ska Byggmax dra fördel av att nyöppnade butiker blir lönsammare när de når mognad, liksom av ökad försäljning i redan väletablerade butiker.
För Byggmax-segmentet var fokus för 2018 att bygga för tillväxt. Vi har öppnat 18 nya butiker och 12 trädgårdsavdelningar. Det nya formatet för mindre orter och trädgårdsavdelningarna, har slagit väl ut och är del av Byggmax framtida erbjudande. Under hösten 2018 har vi även testat ett något uppgraderat butikskoncept i två butiker. Detta initiativ, kallat Butik 3.0, innebär främst att vi tillför vissa sortiment och organiserar butiken i tydligare avdelningar.
För Skånska Byggvaror var 2018 ett omställningsår, mot en mer fokuserad ledare inom "Garden living", dvs framförallt uterum, växthus och kringprodukter till dessa.
Fokuserad organisk tillväxt
Byggmax Group kommer leverera fokuserad tillväxt inom tre huvudsakliga områden:
- Nya butiker: växa till en identifierad potential om 210 butiker i nuvarande marknader (Sverige, Norge och Finland) och i tillägg testa ett mindre Byggmax-format för att lönsamt växa i mindre orter, ett segment som representerar 20 % av marknaden och med låg Byggmax- närvaro idag. Det mindre formatet lanserades i två nya butiker i Sverige denna sommar i Mariannelund (juli) och Kalix (augusti).
Antal butiker

Diagrammet visar utveckling av antalet butiker sedan starten 1993. Under de senaste fyra åren har Byggmax öppnat i genomsnitt åtta nya butiker per år.
- E-handel: Byggmax lanserade e-handel redan 2008 och har idag en unik position och möjlighet att vinna inom e- handel framåt. Detta givet Byggmax starka varumärke, starka lågprisposition och breda online-sortiment och möjligheten att använda Byggmax butiksnätverk för att skapa effektivitet i logistik och en omnikanal-upplevelse för kunderna. Byggmax har som målsättning att lönsamt växa snabbare än online-marknaden.
- Sortimentsutveckling: i tillägg till att kontinuerligt uppgradera sortimentserbjudandet, har Byggmax tagit fram ett Byggmax-koncept för trädgårdsprodukter. Konceptet bygger på Byggmax styrkor: butiksformat med drive-in och enkelt att handla, fokuserat sortiment av kvalitetsprodukter och lägsta möjliga priser. Trädgårds- konceptet testades i två butiker i Sverige denna sommar, i Borlänge (juni) och Vellinge (juli).